Schipper / remmingwerker: Tonny Bras

Met het hart op de tong, maar wel met een De Klerk hart, zo kun je Tonny Bras het beste omschrijven!

Delen

Ton Bras - 001

Inmiddels is Tonny opa en die functie vindt hij logischerwijs nog veel mooier dan de functie van schipper/remmingwerker bij De Klerk. Als hij tot zijn pensioen blijft werken gaat hij de 50 jaar volmaken, wat dus een halve eeuw werken bij De Klerk zou betekenen.

Een schipper/remmingwerker is werkzaam op een werkschip. Volgens Tonny een varende werkplaats met alle soorten gereedschappen aan boord die je kunt bedenken; van lasapparaten tot kettingzagen en van slagtollen tot snijbranders. ‘Als wij het werk niet kunnen maken is er iets geks aan de hand’ zegt hij zelf. Als remmingwerker heb je een heel divers werkgebied; houtwerk, betonwerk, staal- en constructiewerk, montagewerk en schilderwerk. En uiteraard al het andere wat daarnaast nog voor komt.

Ton Bras - 002

Binnen een waterbouwproject is Tonny met zijn werkschip actief om de afwerking van een project te realiseren. Volgens Tonny zijn zij de laatste schakel in het werk en als zij wegvaren is het project vaak echt afgerond. Dit gebeurt op verschillende projecten door heel Nederland. Soms een paar weken, soms een paar maanden en in sommige gevallen zelfs langer dan een jaar. Het maakt voor Tonny allemaal niet zoveel uit als hij maar gewoon zijn werk kan doen.

16 jaar was hij toen hij bij De Klerk kwam, ‘een hele andere tijd’ volgens Tonny. ’s Ochtends ging je met 9 man in een busje naar een groot sluizencomplex om onderhoud te doen, van schilderwerk tot opruimwerk. Na 4 jaar onderhoudswerk werd er een lascursus georganiseerd waar Tonny wel oren naar had. Binnen afzienbare tijd zat Tonny op werkschip Krammer samen met collega Cees van Hal. Er waren nog geen mobiele telefoons en de projecten waren ook heel anders. ‘Vroeger maakten wij vaak in het werk nog remmingen, paalmutsen en andere zaken. Tegenwoordig is het veel prefab gemaakt en zetten wij meer in elkaar’. Soms mist Tonny deze tijd nog wel, maar daartegenover staat dat tegenwoordig zaken ook wel veel beter geregeld zijn. Toen collega Cees van Hal met pensioen ging is Cees’ zoon Iwan van Hal als vaste maat aan boord gekomen en dat wil hij graag zo houden omdat je weet wat je aan elkaar hebt.

Omdat Tonny al zolang voor De Klerk werkt heeft hij al veel meegemaakt. ‘Ik ben trots op het feit dat ik al zolang voor de firma werk. Het is een mooi bedrijf wat goed is voor het personeel. Ik durf zelfs te stellen dat dat de afgelopen jaren alleen nog maar beter is geworden’. Hij vindt het belangrijk dat De Klerk investeert in jeugd en heeft ook graag jonge gasten aan boord om het vak over te dragen.

Tonny hoopt in goede gezondheid zijn pensioen te halen, het liefst op zijn geliefde werkschip Krammer. ‘Dat zou dan een halve eeuw werken bij De Klerk zijn, het is voorbij voordat je er erg in hebt’, zo sluit Tonny af.

Ton Bras - 006

Heb je ook interesse om te werken bij De Klerk? Neem dan contact op met Rachel Heuvelman via Rheuvelman@deklerkbv.nl

More than just a contractor

Meer disciplines. Meer middelen. Projecten aanvliegen van plan tot oplevering, met eigen mensen en materieel. Dat is De Klerk. Waterbouw én staalconstructie. Door deze combinatie voelen we ons zeker. Simpelweg omdat we dan de beste controle hebben over uw belang. Het maakt ons tot een partner waar u meer aan heeft dan een ‘gewone aannemer’.

Lees verder
Sluiten